Sinäkin voit auttaa itseäsi

Kun sairaus pysäyttää, joutuu kasvokkain oman itsensä kanssa. Lääketieteellinen hoito on ensimmäinen askel, mutta sen jälkeen on mietittävä, mitä itse voi tehdä. Biologinen hoito vahvistaa immuunijärjestelmää, joka alkaa taistella sairauden aiheuttajaa vastaan.

Kun itse sairastuin, päässä pyöri monenlaisia ajatuksia. Netti oli täynnä kaikenlaista infoa; sekä hyvää että huonoa. Suurin kysymys oli se, mihin oikeasti voi luottaa.

Onnekseni silloinen mieheni rohkaisi minua selvittämään, mitä itse voisin parantumisen edistämiseksi esimerkiksi ravitsemuksella tehdä. Sattumien kautta luin biologisen hoidon asiantuntija Hannu Kantolan haastattelun Luontaishoidot-lehdestä ja otin häneen heti yhteyttä. Hänen ohjeidensa mukaan muutin ruokavaliotani ja lopulta lähdin myös Saksaan hakemaan apua. Intuitio sanoi minulle vahvasti, että tämä on minulle oikea ratkaisu, eikä minulla ole mitään menetettävää. Ratkaisuani en ole hetkeäkään katunut. Jokainen kuitenkin tekee päätökset itse ja omalla vastuulla. En kehota ketään jättämään pois länsimaisen lääketieteen hoitoja, jotka myös minulla kulkivat muiden hoitojen kanssa käsi kädessä.

Ensisijainen toiveeni oli parantaa elämänlaatua, joka sytostaattien myötä oli vajonnut pohjalukemiin. Sain kuitenkin paljon enemmän: tällä hetkellä elän "syöpäkroonikkona" tervettä elämää – terveempää kuin koskaan. Työtä se on toki vaatinut kaikilla hyvinvoinnin osa-alueilla, joista keskeisin on alkalinen ruokavalio ja elämäntapa.

Näillä sivuilla ja kursseillani jaan tietoa alkalisuudesta ja siitä, mitä itse olen saanut oppia matkallani. En ole lääkäri, mutta omakohtainen kokemus on vahva – ehkäpä joku siellä jossain saattaa saada sivuiltani uutta toivoa. Olen kokemusasiantuntija.

Ei tarvitse olla syöpäsairas aloittaakseen elämää parantavan muutoksen. Voit aloittaa vaikka heti – vain ja ainoastaan oman itsesi takia! Kursseilla perehdytän ihmiset alkaliseen elämäntapaan ja ruokavalioon, ja jokainen voi sitten ottaa sellaisia askeleita, jotka sopivat itselle ja omaan elämäntilanteeseen.

Huomisesta ei tiedä kukaan, mutta tällä hetkellä olen onnellisempi kuin koskaan. Haluan laittaa kiertämään sen hyvän, mitä olen itse osakseni saanut.

Ennen ja jälkeen sairastumisen ja ruokavaliomuutoksen

Minä ennen (2013) ja jälkeen (2015) sairastumisen ja ruokavaliomuutoksen. Söin ennen ruokapyramidin mukaan ja rakastin sokeria. Nyt en vaihtaisi enää entiseen mistään hinnasta. Painoa putosi 20 kg, ja kilot ovat myös pysyneet poissa, vaikka syön kuin hevonen! Kun kuitenkin tietää, mitä syö, kehon ei tarvitse varastoida happoja rasvakudokseksi. Myös monet muut aikaisemmin vaivanneet oireet, kuten atooppinen iho, akne ja paha käsi-ihottuma, helpottivat. Mikään ei muutu, jos ei laita muutosta alulle, eikä kukaan voi tehdä sitä sinun puolestasi. Rakasta itseäsi ja anna kehollesi mahdollisuus parantua ja voida hyvin.

Tiivistelmä alkalisesta Uusi askel -ruokavaliosta

Syö runsaasti vähähappoista ruokaa ja jätä happopitoiset ruoat syömättä. Syö paljon vihreitä vihanneksia ja hyviä rasvoja, mutta vältä sokereita ja tärkkelystä. Syö riittävän usein ja lopeta, kun tunnet itsesi kylläiseksi. Juo hyvää, puhdasta ja "elävää" vettä.

Alkalisen ruokavalion takana on ajatus siitä, että meillä on vain yksi perussairaus: ylihappamuus. Kun kehomme ei enää pysty alkalisoimaan happoja, alkaa se kerätä happokuormaa muualle elimistöön kasvaimiksi ja rasvakudokseksi – liikalihavuus ja esimerkiksi syöpäkasvaimet ovat tämän teorian mukaan siis oireita ylihappamuudesta. Onneksi vakava ylihappamuustila on mahdollista muuttaa alkaliseksi ruokavalion avulla.

Alkalisessa ruokavaliossa vältellään mm. näitä erittäin paljon happoa ja limaa tuottavia ruoka-aineita:

Eläinproteiinit (liha/kala, kananmuna ja maitotuotteet), sokeri, viljat, hiivat, hiilihapotetut juomat, makeutusaineet ja alkoholi.

Näitä taas kannattaa suosia:

Hyvät rasvat, puhdas vesi, vihreät vihannekset (pinaatti, parsakaali, varsiselleri, keräkaali, kurkku, lehtivihannekset, avokado, vihreä paprika, purjo, vihreä papu, kaikki idut, vehnän- ja ohranoras), kukkakaali, sipulit, valkosipuli, saksan-, pekaani- ja parapähkinät, mantelit, linssit, härkäpapu, tattari, hirssi, hamppu, sitruuna, limetti, greippi, granaattiomena, aloe vera, kookosvesi, kookospähkinä, Himalajan suola, tomaatti.

Itse suosin myös punajuurta, naurista, hapankaalia, siitakesieniä ja marjoja.

Makeat hedelmät ovat myös ok, kun keho on tasapainossa. Muista syödä ne kokonaisina ja erikseen aterioista.

Välillä herkuttelen raakasuklaalla, jonka olen makeuttanut lucuma- ja lakritsinjuurijauheella. Suklaan joukkoon laitan usein hampunsiemeniä. Jos kaipaa todella makeaa, kookossokeri (esiintyy myös nimellä kookoksenkukkanektari) on erinomainen makeuttaja, joka nostaa hillitysti verensokeria.

Käytä paljon yrttejä ja mausteista, varsinkin kurkumaa, mustapippuria ja cayennepippuria. 

Jos kärsit sairauden oireista, ruokavalion alku on melko tiukka sallittujen ruoka-aineiden määrän osalta. Kun kehosi saavuttaa tasapainon, sallittujen ruoka-aineiden listaa voi laajentaa hieman – keho kestää välillä hapanta pienissä määrissä.

Voit myös mehustaa erilaisia kasvismehuja ja tehdä blenderillä kasvispirtelöitä. Syö mahdollisimman paljon tuotteita raakana, kevyesti höyrytettynä tai wokattuna. Myös erilaisia ruokavalioon sopivia pastoja, kuten linssi-, tattari- ja härkäpapupastaa löytyy kaupoista.

Älä osta pakastettuja tuotteita, paitsi luomuna. Suosi muutenkin luomua niin paljon kuin sitä on mahdollisuus saada. Vähennät näin kehosi myrkkykuormaa.

Älä käytä muovipulloissa olevia tuotteita, sillä pulloista irtoaa pehmentäjäaineita. Esimerkiksi öljyt imevät itseensä runsaasti myrkkyä, joten osta öljyt aina lasipulloissa.

Kun kypsennät ruokaa, tee se miedolla lämmöllä ja käytä rautapannua.

Muista, että jos hairahdat ruokavaliosta, se ei ole maailmanloppu! Kaikki se hyvä, mitä tämä ruokavalio tuo tullessaan, ei kaadu siihen, jos syöt juhannuksena jotain pientä grillistä tai jouluna palan savukalkkunaa. Juhlan jälkeen vain palaat takaisin kaidalle tielle. Inhimillisyyteen kuuluu erehtyväisyys – ainakin pienessä määrin :)

Suola

Luonnollisessa, käsittelemättömässä suolassa on 84 eri alkuainetta. Kaapissamme seisova "pöytäsuola" on valitettavasti karsittu versio, joka sisältää ainoastaan natriumin ja kloorin kemiallista yhdistettä natriumkloridia. Sellaisena suolaa ei esiinny lainkaan luonnossa. Näiden 84 alkuaineen koosteen sisältävä suola on se, mitä ihmiset ja eläimet ovat luonnollisessa muodossaan nauttineet. Eläimetkin nuolevat kivisuolaa vaistonsa ohjaamina.

Munuaisemme voivat käsitellä noin 5–7 g natriumkloridia päivittäin. Kuitenkin pelkästään elintarvikkeittemme teollistumisen kautta saamme sitä päivittäin 12–20 g. Jopa jogurtissa on natriumkloridia säilöntäaineena. Saamme siis määrällisesti enemmän natriumkloridia itseemme kuin kehomme ylipäänsä pystyy erittämään.

Useimmat ihmiset kärsivät suolan puutteesta, mutta heidän elimistössään on samalla liikaa natriumkloridia. Kehomme yrittää suojautua tätä ylijäämää vastaan. Jokaista natriumkloridigrammaa kohti, jota keho ei pysty poistamaan, tarvitaan 23 g vettä. Vettä tarvitaan siis 23-kertainen määrä saavuttamaan neutraali tila. Keho käyttää tähän tarkoitukseen kaikkein arvokkainta vettämme – solunestettä. Keho uhraa solunesteen, jottei natriumkloridi pääsisi vaikuttamaan kielteisesti. Tässä yhteydessä solut kuolevat. Seuraavaksi syntyy myös tarpeeton nestekudos, joka on kuin roskasäiliö kaikille niille jätteille ja myrkyille, joita olemme nauttineet. Lopulta keho ei enää pysty uhraamaan riittävästi solunestettä.

Mausta ruoat nestetasapainon palauttamiseksi Himalajan suolalla, joka sisältää kaikki 84 alkuainetta. Muista, että Himalajan suola ei sisällä jodia, joten sitä on otettava erikseen (Itse käytän Hulda Clarkin Lugolin-jodia).

Elävä vesi

Paras tapa päästä eroon elimistön hapoista on huuhdella ne pois runsaalla, elävällä ja hyvällä vedellä.

Elektronimikroskoopilla otetut kuvat todistavat, että vedellä on geometrinen rakenne. Vesi kuitenkin kadottaa rakenteensa kun "tapamme" sen – kiderakenne hajoaa ja joutuu kaoottiseen olotilaan, mikä vaikuttaa ruumiimme toimintoihin erittäin häiritsevästi. Biofysikaalisesti tiedämme lisäksi, että kun vesi virtaa vesijohdoissa useita kilometrejä, ollen samanaikaisesti johdoissa vallitsevan paineen alaisena, veden oma liike tuhoutuu. Samalla veden kiderakenne hajoaa. Jo pelkästään tästä syystä tavallisella vesijohtovedellä ei ole lainkaan biofysikaalista laatua. Tämän lisäksi ongelmaa aiheuttavat vedessä olevat kemialliset saasteet sekä vedenpuhdistamolla veteemme lisätyt puhdistusaineet.

Mitä meitä hyödyttää terveellinen ravinto ja kalliit lisäravinteet, jos samanaikaisesti säästämme tärkeimmässä elintarvikkeessamme, vedessä? Ei turhaan puhuta pyhistä lähteistä, jotka satoja – joissain tapauksissa tuhansia vuosia – ovat palauttaneet ihmisille terveyden. Mitä tämä "pyhä vesi" on antanut ihmisille? Se on palauttanut heidän elämänvoimansa, riippumatta siitä, mikä heitä on vaivannut. Tähän pystyy vain terve vesi. 

Elävä vesi antaa meille elämän. 70 % kehomme painosta on vettä. Jos painamme 70 kiloa, on massasta vettä jopa 50 kiloa.

Jos juomme liian vähän, kehomme solut menettävät riittävän kosteutensa. Tämän johdosta kehomme solut kuolevat. On juotava tarpeeksi puhdasta vettä.

Kaikilla ei kuitenkaan ole läheisyydessä puhdasta metsälähdettä tai lähdekaivoa. Tuolloin voi valuttaa juomaveden ja ruuanlaitossa käytetyn veden esimerkiksi Biocera-kannun läpi. Kannu suodattaa, alkalisoi ja ionisoi hanaveden, sekä tekee siitä mineraalipitoista ja antioksidanttista. Suodatettu vesi ei ole elävää, koska se on peräisin vesijohdosta, mutta Biocera pienentää vesimolekyyliryppäiden kokoa, jolloin vesi imeytyy kehoon noin kolme kertaa tehokkaammin kuin suodattamaton vesi.

Biocera-kannun suodatin lisää veteen tärkeitä, alkalisia mineraaleja, kuten kaliumia, magnesiumia, natriumia ja kalsiumia. Suodatinpatruuna puolestaan suodattaa haitallisia metalleja, kuten elohopeaa, lyijyä, arseenia, kromia, kadmiumia, kuparia sekä myös klooria sekä torjunta-aine- ja homemyrkkyjäämiä.

Biocera-vesikannun tilavuus on 1,8 l. Muitakin toimivia kannuja ja menetelmiä saattaa löytyä, mutta itse olen käyttänyt Bioceraa.

Juo usein vettä, johon lisäät joukkoon sitruunamehua, viherjauhetta tai molempia. Myös Himalajan suolaa voit lisätä välillä veteen. Juo 2–3 litraa vettä päivässä. 

Puhdistava aamujuoma herättää kehosi:

0.5 l kevyesti lämmitettyä vettä (ei kiehuvaa), 1/2 luomusitruunan mehu, 1 tl Himalajan suolaa, 1 tl msm-jauhetta, 1/4 tl cayennepippuria

Elämälle ja terveydelle välttämättömät öljyt

Kasviöljyt sisältävät elämälle välttämättömiä aineksia, jotka ravitsevat kehoa kauttaaltaan. Ne ovat energiapitoista ravintoa, polttoainetta kaikille kehon soluille, kudoksille, rauhasille ja elimille. Ne ovat elintärkeitä myös kaikille kehon rakenteille ja toiminnoille.

Hyvät rasvat ovat myös apuna kehon alkalisoinnissa. Parhaita hyvien rasvojen lähteitä ovat kala, siemenet, kookosmaito, pähkinät, avokadot ja muut terveelliset öljyt kuten mm. hamppuöljy, kurpitsansiemenöljy, mct-öljy, kookosöljy ja oliiviöljy. Paista ruoka mieluiten kookos- tai avokadoöljyllä, koska ne kestävät parhaiten kuumuutta. Myös ghee-voita (kirkastettu voi) voi käyttää paistamisessa.

Terveydelle ovat hyväksi myös monityydyttymättömät rasvat, kuten pellavansiemen-, purasruoho-, helokki- ja greipinsiemenöljy.

Vältettäviä rasvoja ovat liha- ja maitoituotteiden tyydyttyneet rasvat, ja niitäkin haitallisemmat transrasvahapot eli transrasvat. Transrasvoja ovat kasviöljyt, jotka pidetään keinotekoisesti kiinteässä olomuodossa huoneenlämmössä (mm. leivontarasvat, margariinit). Tästä aineesta on kysymys, kun tuoteselosteessa lukee "osittain hydrogenoituja kasviöljyjä". Transrasvoja käytetään myös useimpien ranskanperunoiden ja muiden pikaruokien valmistuksessa sekä leipomotuotteissa, joissa niitä käytetään säilytysaineina.

Välttämättömät rasvahapot voivat auttaa normaalipainon saavuttamisessa ja kehon rasvaprosentin vähentämisessä. Ne vilkastuttavat aineenvaihduntaa ja kohottavat lämmöntuottoa ja energisyyttä, jolloin kuluu enemmän kaloreita levossakin. Tunnet itsesi fyysisesti aktiivisemmaksi, mikä edelleen lisää kalorinkulutustasi. Välttämättömät rasvahapot auttavat lisäksi munuaisia poistamaan kehon ylimääräistä kudosnestekertymää eli nestettä, joka tarkoittaa ylimääräisiä kiloja. Ne pitävät nälän kurissa hilliten roskaruoan, tärkkelyspitoisten ruokien ja makeisten syömistä.

Jos kartat rasvoja, koska pelkäät lihovasi, olet lopulta alinomaa nälkäinen ja napostelet hiilihydraattipitoisia ja makeita ruokia – syöt niitä enemmän kuin kehosi kykenee kuluttamaan. Vältä hiilihydraattipiikkejä, jota saat sokerista, valkoisista jauhoista, mehuista ja tärkkelyspitoisista kasviksista, kuten perunasta. Ylimääräiset hiilihydraatit sitovat nesteitä ja aiheuttavat näin turvotusta kudoksissa.

Yleinen uskomus, että ruoan sisältämä rasva lihottaa ja että rasvaa välttämällä pysyisimme hoikkina, on väärä. Hyvät rasvat ennemminkin auttavat hoikkana ja terveenä pysymisessä. Nyky-yhteiskuntamme on luonut aiheettoman rasvahysterian, vaikka hyvät rasvat ovat elintärkeitä.

Itsekin uskoin, että rasvat lihottavat, ja vältin niitä. Lopetettuani sokerin ja nopeiden hiilihydraattien käytön korvasin ne hyviä rasvoja ja runsaasti vihreitä kasviksia sisältävällä alkalisella ruokavaliolla. Painoni laski 20 kg, olen energisempi enkä kärsi insuliinipiikeistä.

Syön myös päivittäin 2–4 avokadoa, reilusti pähkinöitä ja siemeniä sekä nautiskelen avokado-, mct-, kookos- ja hamppuöljyjä.