Elämälle ja terveydelle tärkeät välttämättömät öljyt

Kasviöljyt sisältävät elämälle välttämättömiä aineksia. Niitä kutsutaan välttämättömiksi rasvahapoiksi - lyhyesti välttämättömiksi rasvoiksi - ja ne ravitsevat kehoa kauttaaltaan. Ne ovat energiapitoista ravintoa, polttoainetta kaikille kehon soluille, kudoksille, rauhasille ja elimille.  Ne ovat elintärkeitä myös kaikille kehon rakenteille ja toiminnoille. Aivot, hermojärjestelmä, sydän, verisuonet, sukuelimet, kaikki solumme, rauhaset, kudokset ja elimet tarvitsevat ja käyttävät välttämättömiä rasvahappoja läpi koko elämämme.

Hyvät rasvat ovat myös apuna kehosi alkalisoinnissa. Parhaita hyvien rasvojen lähteitä ovat kala, siemenet, kookosmaito, pähkinät, avocado- ja muut terveelliset öljyt kuten hamppuöljy, mct-öljy, kookosöljy ja oliiviöljy. Paista siis ruokasi mieluiten kookos- tai avocadoöljyllä, koska ne kestävät parhaiten kuumuutta.

Terveydelle ovat hyväksi myös monityydyttymättömät rasvat, kuten pellavansiemen-, purasruoho-, helokki- ja greipinsiemenöljy.

Vältettäviä rasvoja ovat tyydyttyneet rasvat (liha ja maitotuotteissa) ja niitäkin haitallisempina transrasvahapot eli transrasvat. Transrasvoja ovat kasviöljyt, jotka pidetään keinotekoisesti kiinteässä olomuodossa huoneenlämmössä (mm. leivontarasvat, margariinit). Tästä aineesta on siis kysymys, kun tuoteselosteessa lukee: "osittain hydrogenoituja kasviöljyjä". Transrasvoja käytetään myös useimpien ranskanperunoiden ja muiden pikaruokien valmistuksessa sekä leipomotuotteissa, joissa niitä käytetään säilytysaineina.

Välttämättömät rasvahapot voivat auttaa sinua saavuttamaan normaalipainosi ja vähentämään rasvamassaasi. Ne vilkastuttavat aineenvaihduntaa ja kohottavat lämmöntuottoa ja energisyyttä, mikä merkitsee sitä, että kulutat enemmän kaloreita levossakin. Tunnet myös itsesi fyysisesti aktiivisemmaksi, mikä edelleen lisää kalorinkulutustasi. Ne auttavat myös munuaisia poistamaan kehosi ylimääräistä kudosnestekertymää eli nestettä, joka tarkoittaa ylimääräisiä kiloja. Ne pitävät nälän kurissa hilliten roskaruoan, tärkkelyspitoisten ruokien ja makeisten syömistä.

Jos kartat rasvoja, koska pelkäät lihovasi, olet lopulta alinomaa nälkäinen ja napostelet hiilihydraattipitoisia ja makeita ruokia - syöt niitä enemmän kuin kehosi kykenee kuluttamaan. Vältä hiilihydraattipiikkejä, jota saat sokerista, valkoisista jauhoista, mehuista ja tärkkelyspitoisista kasviksista kuten perunasta. Ylimääräiset hiilihydraatiti sitovat kehossa nesteitä aiheuttaen turvotusta kudoksissa. SItoutunut vesi ja ylimääräinen rasva tekevät sinusta pyöreämmän ja painavamman.

Yleinen uskomus, että ruuan sisältämä rasva lihottaa, ja että rasvaa välttämällä pysyisimme hoikkina, on väärä. Hyvät rasvat auttavat pysymään hoikkana ja terveempänä. Nyky-yhteiskuntamme on luonut rasvahysterian, mutta se on aiheeton. Hyvät rasvat ovat sinulle elintärkeitä.

Itsekin uskoin, että rasvat lihottavat ja vältin niitä. Lopetettuani sokerin ja hiilihydraattien käytön korvasin ne runsaalla hyvien rasvojen saannilla sekä runsaasti vihreitä kasviksia sisältävällä ruokavaliolla. Painoni on laskenut 20 kg, olen energisempi enkä kärsi insuliinipiikeistä.

Syön myös päivittäin 2-4 avokadoa, reilusti pähkinöit, siemeniä sekä nautiskelen avocado-, mct-, kookos ja hamppuöljyillä.

Entisessä elämässäni kuvittelin todella, että jos syön avocadon niin varmasti lihon siitä. En tajunnut lainkaan, että hiilihydraatit ne minut lihavaksi ja väsyneeksi tekivät.

Älä pelkää hyvää rasvaa, mutta vältä tyydyttyneitä rasvoja.