Terveellinen liikunta

Sanonta: "Urheilija ei tervettä päivää näe" pitää hyvinkin paikkansa, jos liikuntaa harrastetaan väärin. Tässä osiossa jaan alkaaliseen ruokavalioon liittyen ohjeita ns. alkaaliseen liikuntaan.

Maitohappo on happo, jota pitää välttää. Happo on happo, tuleepa se elimistöömme ruoasta, urheilusta tai stressistä. Aerobista urheilua harrastamalla myrkyllistä happoa ei kerry kehoomme.

Liikunta tekee hyvää sydämelle, lihaksille ja keuhkoille, mutta suurin hyöty siitä koituu kuitenkin lopulta lymfaattiselle järjestelmällemme. Koska lymfaattinen järjestelmä ei pidä sisällään samanlaista suurta pumppua kuin verenkiertoelimistön sydän, riippuvat sen paineenvaihtelut hengityksestä ja lihasaktiivisuudesta, jotka puolestaan kotrolloivat imunesteen virtausta. Liikunta on tärkeää tämän koneiston toiminnan kannalta. Happojen, hiivan, bakteerien ja virusten poistamiseksi imunestekierron on toimittava tehokkaasti. Aerobinen liikunta saa tämän järjestelmän heräämään ja poistamaan happoja kehostamme.

Suosi kävelyä, jota voit tehostaa esim. metsässä mäkikiipeilyllä. Kävele ja hölkkää rauhallisesti vuoronperään intervalliharjoitteluna. Kävele tarpeeksi pitkään ja reippaasti, jotta saat hien pintaa. Hiki poistaa happoja kehosta! Rentoudu kävellessäsi tai hölkätessäsi ja nauti ympäristöstä - rentoudu! Vedä välillä keuhkot täyteen happea, näin harjoitat syvähengitystä, joka myös tehostaa kehosi alkaalisuutta ja lisää imunestekiertoa.

Kävelytreenien lisäksi voit harrastaa hölkkäämistä matalalla teholla, tai crosstrainer-harjoittelua. Myös uinti, vesijuoksu, sauvakävely ja minitrampoliiniharjoitukset ovat loistavia harjoitusmuotoja.

Painoharjoittelu on mainio urheilulaji, mutta sitä harrastettaessa on muistettava suoritusten oikeaoppisuus, jotta hyöty olisi suurempi kuin haitta. Älä käytä liian painavia painoja tai saat paikat vain enemmän jumiin. Suosi joogaa ja pilatesta.

Liiku joka päivä, vaikka vain puoli tuntia - se pitää imunestekiertosi toiminnassa, parantaa unta ja saat samalla aikaa itsellesi kiireisen arjen keskellä. Itse päätin aloittaessani elämänmuutokseni, että otan liikuntaan vaaditun ajan jostain, oli kiire olevinaan kuinka kova tahansa. Joku muu asia saa jäädä hoitamatta - tai seuraavaan päivään - mutta liikuntaa en jätä. Rakasta itseäsi ja kehoasi ja anna sille päivittäinen liikunta-annos.

Nauti passiivisesta liikunnasta; akupunktiosta, hieronnasta, saunomisesta, infrapunasaunasta ja lymfahieronnasta, nekin auttavat kehosi alkalisoinnissa.

Muista venytellä!

Nauti elämästä ja elä tässä hetkessä! Kulje luonnossa, nauti metsästä ja sen mieltä rentouttavasta voimasta. Halaile puita jos siltä tuntuu - huuda kurkku suorana paha olo pois sielusi syvyydestä. Ei sinua metsässä kuule muut kuin linnut! Anna palaa!